مقالات رهایی از احساس گناهروش شگفت انگیز رهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناه رهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناه رهایی از احساس گناه
رهایی از احساس گناه، پشیمانی،سرزنش
احساس گناه و پشیمانی از جمله احساساتیست که افراد از آن رنج می برند و انجمن نیز آن را جز احساسات منفی و مذموم شمرده و راههایی برای رهایی از آن معرفی کرده از جمله مشارکت و اقرار.
احساس گناه، ندامت و پشیمانی جز مواردیست که دردناکترین حالات را برای انسان به همراه دارد به همین خاطر افراد از پیامدها و آثار آن واهمه دارند و دنبال راهی برای فرار و یا خاموش کردن آن می گردند انجمن نیز به این نیاز پاسخ مثبت داده و همرنگ و همجهت با نیاز اعضا رهایی و درمان آن را در برنامه کار خود قرار داده.
مطالعات و بررسیها روی اسن قبیل احساسات ثابت می کند که نه تنها مذموم و بد نیستند بلکه بسیار مفید و سازنده اند مصداق آن هم در افکار، رفتار و کردار بزرگان و انسانهای صالح و درستکار در تمام اعصار، جوامع و مداهب متجلیست.
احساسات فوق زمانی شکل می گیرند که انسان مرتکب اشتباه ، فکر یا عمل ناشایستی می شوددر این زمان است که عادلترین و دقیقترین قاضی که همان وجدان است از خود واکنش نشان می دهد و به سرزنش و هشدارهای درونی می پردازد که موجب ایجاد چنین حالات و احساساتی در فرد می شود. در واقع این احساسات نشاندهنده بیداری و عملکرد صحیح وجدان انسان است حال اگر فرد نسبت به آن بی تفاوت باشد و یا از آن بیزار و فراری شود در حقیقت نسبت به عملکرد وجدان بیدار خود نارضایتی نشان داده و در نتیجه خواهان نبود چنین حالتی یعنی خاموشی وجدان می شود البته این مراحل برای انسان پنهان است زیرا هیچ شخصی با آگاهی از بیداری وجدانش ناراضی نیست بلکه همواره در تلاش است تا آن را زنده و هوشیار نگاه دارد.
اگر ریشه نارضایتیها و فرارها از این احساسات را دنبال کنیم به هواهای نفسانی و قوای شیطانی درونی می رسیم که وجدان منبع و ریشه ایجاد این احساسات را دشمن و مزاحم کار خود می بیند لذا از هر راهی وارد می شود تا آن را در نطفه خاموش کند از جمله این مکر و نیرنگها، زشت و قبیح نشان دادن این احساسات است.
اما چطور چنین احساسات دردناک و غم انگیزی می تواند خوب باشد و یا چطور آن را به وجدان نسبت می دهیم؟
در جواب باید بگوییم همین درد و رنج حاصل از این احساسات است که اثر بازدارندگی نسبت به ارتکاب مجدد اعمال و رفتار ناهنجار و غیر موجه را دارند. که اگر این سرزنشهای درونی نبود انسان نه تنها نسبت به اعمال خود دقیق نمی شد بلکه شیرینی و لذت هوای نفس موجب تکرار و اوجگیری چنین اعمالی خواهد بود. این احساسات نه تنها نابودگر و کشنده نیست بلکه بازدارنده و سازنده اند. در واقع وجدان انسان میزان و خط کشیست در ارزیابی اعمال و کردار او، هرگاه آدمی فکر و عمل خوب و پسندیده ای انجام دهد از درون احساس رضایت و آرامش می کند که در اصل وجدان او اعلام رضایت کرده و هرجا که عملی ناپسند انجام دهد نارضایتی و احساس پشیمانی وگناه به وی دست می دهد که اینجا نیز وجدان اعلام نارضایتی کرده و ظهور چنین حال و احساسی نوعی هشدار و تنبیه برای فرد است چون این احساسات از درون انسان نشات می گیرند راه فراری از آنها وجود ندارد تنها راه چاره بها دادن و توجه است اگر احساس رضایت به واسطه اعمال و رفتار پسندیده و نیکو بروز می کند توجه انسان اینگونه خواهد بود که خود را تشویق، تحسین و ترغیب نسبت به تکرار آن و اعمال مشابه کند و اگر بلعکس احساس نارضایتی، گناه و پشیمانی به وی دست داد توجهش اینگونه باید باشدکه خود را تنبیه و سرزنش کند تا مجدد مرتکب نشود.
هرقدر که حالات و احساسات خوب و رضایتبخش برای انسان لذت و فرح می آورد چندین برابرش احساس گناه و پشیمانی دردآور است این بدین خاطر است که انسان میل به منفیگرایی بیشتری دارد تا اعمال و رفتار مثبت، اختیارش بیشتر در دست هوای نفس است تا قوای عقلانی لذا لذت گروه اول کمتر است تا غرور و تکبر به وی دست ندهد و گروه دوم بیشتر است تا اورا نسبت به آن عمل و تکرار آن متنبه و بازدارد.
حال این اوصاف به وضوح در اعمال و رفتار بزرگان، علما و آنهایی که سرو سری در معنویت و روحانیت دارند در تمام اعصار و دورانها مکاتب جوامع و مدذهب مشهود است و حتی از این حالات نیزفراتر رفته اند
توضیحا اینکه هر گاه مرتکب اشتباهی می شدند آنقدر خود را به دست درد وعذاب وجدان می دادند تا نفسشان تنبیه شود و مجدد مرتکب آن عمل نشوند حتی در حالات عادی نیز نفس خود را گناهکار،مجرم و متهم به کم کاری می دانستند تا مبادا به فراموشکاری،غرور و تکبر دچار نشوند لذا در اعمال، رفتار و گفتار خود دائما به آن معترف اند اعترافی که نه برای رهایی و نجات از درد وجدان است بلکه برای هشدار و تذکر به نفسشان بوده.
مقالات رهایی از احساس گناهروش شگفت انگیز رهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناه رهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناهرهایی از احساس گناه رهایی از احساس گناه
این رویه در انجمنهای ۱۲قدمی دقیقا معکوس است.
همانطور که پیشنر گفتیم احساس گناه، پشیمانی و ندامت مذموم و نهی شده و یکی از علل ناکامی افراد در زندگیشان را تن دادن به این افکار و احساسات دانسته و برای درمان آن نیز راهی معرفی کرده ازجمله مشارکت و اقرار.
اکثرمان تجربه مشارکت و اقرار را داریم از جمله احساساتی را که بعد از مشارکت و اقرار لمس می کنیم احساس رهایی و آزادیست که در حقیقت همان رهایی از عذاب و درد وجدان است. لذا شیرینی و لذتی را حس می کنیم که از خاطرمان نمی رود و این عمل عادتمان شده و هروقت دچار چنین احساساتی می شویم به مشارکت و اقرار پناه می بریم، غافل از اینکه این شیرینی و لذت برخواسته از پیروزی هوای نفسانی و قوای شیطانی در برابر شکست و خاموش شدن وجدان و فطرت الهی است. این فرآیند آثار و عواقب شدید و بدتری دارد که اگر می دانستینم هیچگاه لب به اقرار نمی گشودیم،
وقتی اعمال و رفتار خود را اقرار می کنیم و از احساسات مربوطه خلاص می شویم وجدان خود را سرکوب و خاموش می کنیم در واقع قویترین نیروی بازدارنده درونی را فلج و نابود می کنیم این می شود که ما احساساتمان متحول شده و حال خوبی به ما دست میدهد اما آثار و عواقب وضعی و تبعی اعمالمان باقیست، ضررها و خساراتی که به واسطه اعمالمان چه بر خود چه بر دیگری انجام دادیم از بین نرفته اند و ما به طور ناخودآگاه نسبت به آنها بی تفاوت می شویم و یا فراموش می کنیم
از طرف دیگر وقتی با مشارکت و اقرار ندای هشداردهنده وتعزیرکننده درون را خاموش می کنیم کم کم نسبت به قباحت و زشتی اعمالی که انجام می دهیم بی تفاوت می شویم و یا اقرار را ابزاری می گیریم تا پس از ارتکاب عمل احساسات مربوطه اش را از بین ببریم.
آثار و نتایج مباحث فوق در اعمال و رفتار اعضا به خصوص آنهایی که اعتقاد بیشتری به مذموم و بد دانستن احساس گناه و ندامت دارند و پایبندی خاصی به اصل اقرار دارند محسوس است به این صورت که پس از هر بار اقرار وجدان خود را ساکت می کند این باعث می شود مجدد مرتکب آن اعمال شود و پس از چند بار اقرار و مشارکت نسبت به قباحت و زشتی آن عمل بی تفاوت می شود تا جایی که آنرا عملی عادی و موجه می شمراد و حتی مشارکت و اقرار را دیگر بی مورد می داند غافل از اینکه آثار و عواقب آن باقیست و پس از مدتی گریبانگیرش خواهند شد. آثار درونی و بیرونی آن این می شود که وی کم کم تبدیل به شخصی غیرمسئول، مخرب و غیر قابل قبول می شود نه تنها از جامعه رانده می شود بلکه از خود نیز منزجر و متنفر شده یا طغیانی می کند و راه زندژی گذشته را به واسطه لغزش پیش می گیرد و جز نابودی و فنا چیزی در انتظارش نخواهد بود مگر رحمت و مغفرت پروردگار، و یا در ظاهر در مسیر بهبودی باقی می ماند اما از درون سرگشته وحیران پر از آشفتگی و اضطراب و این قبیل احساساتی که عواقب و عقوبت اعمال قبیح و جواب بی توجهی ها و سرکوب کردن وجدان درون خواهد بود.
http://antibehboodi.blogfa.com/
✔️ مجموعه فایل های صوتی هیپنوتراپی پنهان پاکسازی ذهن از خاطرات تلخ گذشته👇👇👇
در ادامه بخوانید:
مقالات پاکسازی ذهن از خاطرات تلخ گذشته
روشی شگفت انگیز برای پاکسازی ذهن از خاطرات تلخ گذشته
دانلود رایگان فایل های آموزشی
تجربیات مشتریان گروه آموزشی الهی
هیپنوتراپی چیست؟
دانلود رایگان فایل های انگیزشی
تست های روانشناسی
مشاهده ویدئو های کانال آپارات گروه آموزشی الهی
برای دانلود رایگان فایل صوتی سابلیمینال جذب فراوانی روی عکس کلیک کنید
اگر در مورد این مقاله نظر یا سئوالی دارید میتوانید در قسمت نظرات همین صفحه بنویسید:
نظرات
نظری ثبت نشده.